HISTORIAN

När vi först såg huset på hemnet såg det mest ut som ett gammalt rammel. Ett kråkslott.
Inte särskilt vackert.
Det krävdes några tittar för att se bakom allt det, och istället se möjligheterna.
Huset är enormt. 240 kvadrat. 10 rok. Plus källare. Totalt 420 kvadrat och en massa bodar utomhus.
Precis vad vi behöver.

På hemnet stod att huset var byggt 1929 och det var tillräckligt gammalt för att ha själ och historia, tyckte jag.
Min dröm har nämligen alltid varit ett stort hus med breda golvbrädor, djupa fönsternischer och högt i tak.
Ett sådant hus har en historia att berätta och bör tas om hand.
Jag ville ta hand om det.

När vi sedan av en slump googlade på vår nya ort, hittade vi en fotosida.
Där fanns vårt hus med på flera bilder, från årtal långt innan det ska ha varit byggt?
Det såg dessutom lite annorlunda ut (annan fönsterplacering och var byggt i trä).

Missionskyrkan i byn byggdes 1901. På bilder från invigningen av densamme finns vårt hus med.
Byggnaderna ligger precis brevid varandra.
Hur kunde nu det komma sig?
Det var helt uppenbart vårt hus. Placeringen stämde. Men det ska ju inte ha funnits då?

Vi googlade vidare och tack vare det fick vi så reda på en del av husets historia. Mycket återstår att ta reda på, men det tänker jag absolut försöka göra.

Så här mycket vet jag i nuläget:
Fram till 1902 drev en man vid namn Viktor Olsson bageri i huset.
Bakugnen och en stor pannmur finns fortfarande kvar i källaren.
1902 ska huset ha köpts av en skomakare och soldat vid namn Rudolf Wilhelm Ferneborg, hustrun Anna och fem barn.

I mitten av 1903 brann huset delvis ned, men återuppbyggdes.
Den 11 januari 1904 gick det inte lika bra.
Huset brann ned till grunden. Skomakaren kastade sig ut ur ett fönster och skadade sig så svårt att han fick åka tåg till Gävle lasarett.
Hustrun Anna kastade ut den treårige sonen John, vilken även han skadades, men överlevde.
Även en bagargesäll lyckades ta sig ut.
Anna och fyra av barnen brann dock inne.

Huset var på den tiden försäkrat för 15 till 16 tusen kronor.
Bagare Olsson åtalades för att ha tänt på, men friades i högre instans efter ett år, i brist på bevis.

1905 var huset uppbyggt igen, men denna gång i tegel och med den fönsterplacering som är idag.
Orsaken till att huset i fastighetsbeskrivningen var satt till byggår 1929, är att man då genomförde en stor fastighetsinventering i Sverige, och många hus blev därmed införda i vissa register med det årtalet som grund.

Exakt hur gammalt huset faktiskt är vet vi ännu inte.
Grunden och delar av skorstenarna är det som återstår från husets ursprung.

Bilden ovan visar huset före branden 1904.
Det var då byggt i trä, och fönsterplaceringen är något annorlunda mot nu.

Bilden nedan visar huset som det såg ut efter återuppbyggnaden 1905.
Jag har inget årtal på denna bild, men missionskyrkan till höger i bild har också gjorts något med.
Så här såg kyrkan ut vid invigningen 1901:
Idag, den 3 maj 2012, flyttar jag och min familj in i det som verkligen kommit att bli vårt drömhus.
Jag längtar enormt efter att få ta hand om det, varsamt återställa det, fast självklart med modern touch.

Att riva upp en plastmatta och förhoppningsvis hitta ett urvackert gammalt trägolv är vad jag kommer att roa mig med framöver.
Min plan är att fota mycket och publicera våra framsteg här på bloggen.
Jag har också lovat mig själv att faktiskt ta tillvara det som trädgården erbjuder.
Till exempel växer massor av svarta vinbär, och mormors svartvinbärssaft är det bästa som finns tycker mina barn. Den ska jag lära mig göra.

I källaren finns en enorm matkällare.
Man KAN bara inte bo sådär utan att ha massor med hemproducerade saftflaskor och syltburkar i sin matkällare.

Jag längtar så tills mitt nya liv börjar.
Drömmen om ett liv på landet blev faktiskt sann!
Trackback

Åsens bageri

Drömmen om ett liv på landet blev sann! Här bloggar jag om husen; dess historia, rust, livet som "bondmora" och mamma till 4 Välkommen! Jag bloggar också om mina små loppisfynd, som jag utan pardon sätter penseln på: http://loppisfyndaren.bloggplatsen.se/ Emellanåt lägger jag in nåt recept på ytterligare en blogg jag har: http://receptbytherese.blogg.se/

RSS 2.0