Mer om husets fantastiska bakgrund

Det här kan komma att utveckla sig till en halv roman!
 
Tidigare skrev jag ju om branden och att bara pappan och ena sonen överlevde.
Än så länge vet jag inte så mycket mer, men när värmen återkommer (och man törs gå ut igen) tänker jag ta tag i byns egen forskare och lägga resten av pusslet.

Pappa Rudolf och sonen John överlevde branden.
Mamma Anna och fyra barn brann inne.

Efter branden flyttade far och son till Storvik, där Annas pappa hade byggt ett hus, som dom kunde bo i.
Sonen John blev träsnidare och spelman. 
Till historien hör att min egen pappa och farfar är/var spelmän, och när jag frågade pappa om John, visade det sig att han många gånger spelat med honom.
Han ska ha varit en riktig lustigkurre, som alltid hade en rolig historia på lager.

Pappa tyckte att det var intressant att just denna John, som han minns så väl, var den överlevande sonen från branden i huset som hans dotter nu bor i.
 
Världen är bra liten!

John dog på 70-talet. Han ligger begravd på Ovansjö kyrkogård. 
Där ligger även hans far, och någon som jag antar är Johns fru.

Twisten i det hela är att inte någonstans finns någon notering om var (eller när) Anna och de fyra barnen begravdes.

Min tanke är att de tyvärr ligger kvar här. 
Det ska bli mitt sommarprojekt att nysta ut!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Åsens bageri

Drömmen om ett liv på landet blev sann! Här bloggar jag om husen; dess historia, rust, livet som "bondmora" och mamma till 4 Välkommen! Jag bloggar också om mina små loppisfynd, som jag utan pardon sätter penseln på: http://loppisfyndaren.bloggplatsen.se/ Emellanåt lägger jag in nåt recept på ytterligare en blogg jag har: http://receptbytherese.blogg.se/

RSS 2.0